APA ITU PROSES 'PURGING' PADA KULIT WAJAH?

Pernah ke berlaku pada uolls, jerawat naik teruk selepas bertukar kepada produk skincare yang baru? Kenapa boleh jadi macam tu?

Persoalan ni selalu bermain dalam fikiran ramai wanita. Tak di nafikan Mommy pun dulu sama je mcm uolss.. Bila bertukar ke produk skincare yang baru, mulalah naik jerawat dan muka jadi kusam. Lepas tu Mommy akan salahkan produk skincare baru yang Mommy guna tu.

Sebenarnya, kulit setiap orang memerlukan lebih kurang dalam 28 hari untuk bertukar ke sel kulit baru. Bukannya uolls pakai hari ni, sel kulit tu bertukar serta merta. TIDAK!

 


Jika uolls gunakan skincare baru dan tiba-tiba naik jerawat, itu namanya proses PURGING. Proses purging ni biasanya terjadi jika ada bahan retinoid, hydroxy acid atau anti aging sebab bahan anti aging ni ada bahan untuk menghasilkan kolagen baru pada kulit wajah.

Beberapa bahan yang menjadi penyebab kulit mengalami proses purging :

1. Hydroxy Acids (asid glikolik, gluconolactone, asid lactic, lactobionic, asid malic, asid mandelic dan asid salicylic)

2. Retinoid (adapalene, isotretinoin, retinol, retinyl palmitate, tazarotene, tretinoin) - ini antara ubat yang digunakan di dalam rawatan jerawat kronik.

3. Produk yang mengandungi kepekatan tinggi vitamin C seperti serum.

4. Exfoliant.

5. Benzoyl peroxide.

Kulit kita perlukan masa untuk kembali sihat dan menerima zat-zat dari produk skincare yang baru. Ada sesetengah produk skincare akan mempercepatkan pertukaran sel kulit wajah. Jadi, kalau uolls ada masalah liang-liang pori yang tertutup maka akan naik lah jerawat.

Kalau ada masalah jerawat kecil, jerawat tu akan cepat besar. Senang cerita, produk skincare baru tersebut akan push semua komedo-komedo yang akan menjadi jerawat ke dalam kulit. Proses ni akan berlaku dalam tempoh 2 - 6 minggu sahaja. Selepas 6 minggu, kulit uolls akan sihat! Ya, sihat ini bukan bermakna putih melepak tetapi sihat dari bahan-bahan bahaya, sihat dari jerawat yang selama ini lama terpendam, sihat dari liang-liang pori yang tersumbat dan lain-lain.

Selepas itu, kulit anda akan lebih bersih dan licin apabil semua sel kulit mati sudah pun ditanggalkan dengan efektif dan transformasi kulit yang lebih sihat akan bermula.

Inilah purging!

Katakan selepas 6 minggu kalau masih lagi jerawat naik, uolls boleh terus rujuk dengan doktor pakar kulit. Tapi pastikan yang produk baru yang uolls guna tu memang tak ada bahan-bahan bahaya!

 

TAPI MOMMY MACAM MANA SAYA NAK TAHU PRODUK ITU SESUAI ATAU TIDAK?

Sebenarnya uolls tidak akan serasi dengan produk skincare tersebut jika uolls memang ada alergik dengan bahan dalam produk skincare tersebut. Uolls kena check dulu bahan sebelum beli ok! Penting! Mana tahu uolls ada alergik dengan Vitamin C ke? Kolagen ke? Tanda-tanda jika uolls tidak sesuai dengan sesuatu produk skincare ialah bila naik gatal-gatal dan mengalami keradangan kulit seperti kemerah-merahan yang teruk pada muka bila setiap kali pakai produk tersebut. 


Uolls yang pernah guna produk skincare yang ada merkuri/hydroquinone jangan la takut nak berhenti dan lalui proses ini dengan penuh kesabaran. Sebab Mommy juga dah melaluinya. Buatlah pilihan yang tepat sebelum memilih produk skincare. Adakah uolls takut dengan jerawat yang hanya tumbuh 2-6 minggu ni atau uolls lagi takut kalau satu hari nanti doktor sah kan, uolls mengalami sakit buah pinggang, sakit sistem saraf, keguguran kandungan dan macam-macam lagi akibat menggunakan produk skincare yang merbahaya.

Pilih ok! Mommy dah pilih dari 6 tahun lepas. Uolls pun kene buat pilihan.

Boleh sayang-sayang Mommy???


Love,

Mommy 


  



 

Leave a comment

Name .
.
Message .
Become a member and save 5% storewide! Register or Login.