APA ITU PROSES 'PURGING' PADA KULIT WAJAH?

Pernah ke berlaku pada uolls, jerawat naik teruk selepas bertukar kepada produk skincare yang baru? Kenapa boleh jadi macam tu?

Persoalan ni selalu bermain dalam fikiran ramai wanita. Tak di nafikan Mommy pun dulu sama je mcm uolss.. Bila bertukar ke produk skincare yang baru, mulalah naik jerawat dan muka jadi kusam. Lepas tu Mommy akan salahkan produk skincare baru yang Mommy guna tu.

Sebenarnya, kulit setiap orang memerlukan lebih kurang dalam 28 hari untuk bertukar ke sel kulit baru. Bukannya uolls pakai hari ni, sel kulit tu bertukar serta merta. TIDAK!

 


Jika uolls gunakan skincare baru dan tiba-tiba naik jerawat, itu namanya proses PURGING. Proses purging ni biasanya terjadi jika ada bahan retinoid, hydroxy acid atau anti aging sebab bahan anti aging ni ada bahan untuk menghasilkan kolagen baru pada kulit wajah. Bagi Mommy, Mommy suka namakan proses ini ialah proses pemulihan 

Beberapa bahan yang menjadi penyebab kulit mengalami proses purging :

1. Hydroxy Acids (asid glikolik, gluconolactone, asid lactic, lactobionic, asid malic, asid mandelic dan asid salicylic)

2. Retinoid (adapalene, isotretinoin, retinol, retinyl palmitate, tazarotene, tretinoin) - ini antara ubat yang digunakan di dalam rawatan jerawat kronik.

3. Produk yang mengandungi kepekatan tinggi vitamin C seperti serum.

4. Exfoliant.

5. Benzoyl peroxide.

Kulit kita perlukan masa untuk kembali sihat dan menerima zat-zat dari produk skincare yang baru. Ada sesetengah produk skincare akan mempercepatkan pertukaran sel kulit wajah. Jadi, kalau uolls ada masalah liang-liang pori yang tertutup maka akan naik lah jerawat.

Kalau ada masalah jerawat kecil, jerawat tu akan cepat besar. Senang cerita, produk skincare baru tersebut akan push semua komedo-komedo yang akan menjadi jerawat ke dalam kulit. Proses ni akan berlaku dalam tempoh 2 - 6 minggu sahaja. Selepas 6 minggu, kulit uolls akan sihat! Ya, sihat dari jerawat yang selama ini lama terpendam, sihat dari liang-liang pori yang tersumbat dan lain-lain.

Selepas itu, kulit anda akan lebih bersih dan licin apabila semua sel kulit mati sudah pun ditanggalkan dengan efektif dan transformasi kulit yang lebih sihat akan bermula.

Inilah purging!

Katakan selepas 6 minggu kalau masih lagi jerawat naik, uolls boleh terus rujuk dengan doktor pakar kulit. Tapi pastikan yang produk baru yang uolls guna tu memang tak ada bahan-bahan bahaya!

 

TAPI MOMMY MACAM MANA SAYA NAK TAHU PRODUK ITU SESUAI ATAU TIDAK?

Sebenarnya uolls tidak akan serasi dengan produk skincare tersebut jika uolls memang ada alergik dengan bahan dalam produk skincare tersebut. Uolls kena check dulu bahan sebelum beli ok! Penting! Mana tahu uolls ada alergik dengan Vitamin C ke? Kolagen ke? Tanda-tanda jika uolls tidak sesuai dengan sesuatu produk skincare ialah bila naik gatal-gatal dan mengalami keradangan kulit seperti kemerah-merahan yang teruk pada muka bila setiap kali pakai produk tersebut. Kegatalan dan kemerahan itu ambil masa yang lama untuk hilang


Uolls yang pernah guna produk skincare yang ada merkuri/hydroquinone jangan la takut nak berhenti dan lalui proses ini dengan penuh kesabaran. Sebab Mommy juga dah melaluinya. Buatlah pilihan yang tepat sebelum memilih produk skincare. Adakah uolls takut dengan jerawat yang hanya tumbuh 2-6 minggu ni atau uolls lagi takut kalau satu hari nanti doktor sah kan, uolls mengalami sakit buah pinggang, sakit sistem saraf, keguguran kandungan dan macam-macam lagi akibat menggunakan produk skincare yang merbahaya.

Pilih ok! Mommy dah pilih dari 6 tahun lepas. Uolls pun kene buat pilihan.

Ini contoh kejayaan pengguna iFlawless yang lalui proses pemulihan

Ini adalah Zureen dan juga merupakan pengguna Whitening Essential Skincare Set.Zureen ada masalah jerawat, liang pori-pori besar, kusam dan banyak parut kesan dari jerawat sebelum ni. Sebelum gunakan iFlawless, Zureen adalah pengguna produk drug store. Zureen ambil keputusan berhenti produk sebelum ini memandangkan masalah yang dihadapinya masih lagi tidak berkurangan dan tetap ada.
NAIK JERAWAT LEPAS PAKAI WESS 20 HARI! TAPI...
Zureen tak berhenti dan tetap teruskan guna WESS sebab Zureen selalu ingat pesan Mommy dalam telegram untuk konsisten dan lalui proses pemulihan ini. Zureen jugak amalkan apa yg Mommy sarankan dalam telegram

9 Oktober, Zureen buat keputusan nak gunakan WESS. Zureen perasan, lepas gunakan WESS jerawat banyak keluar..nak STOP atau TERUSKAN?

Zureen ambik keputusan teruskan sebab percaya pengguna lain boleh dpt result positif Zureen pun pasti boleh

Betul! Selepas hari ke-36 guna...Zureen dah dpt kulit yang jauh lebih sihat dari sebelum ni. Kulit lebih cerah (sgt ketara), liang pori-pori mengecil, lembap, tak kusam, parut pudar & jerawat dah tak naik lagi..Jerawat lama hilang, jerawat baru pun hilang!

Gambar yg Zureen share tu TANPA MAKEUP, TANPA FILTER..cantikkan?

 

Jadi, inilah yang dinamakan proses purging. Kenapa? sebab dalam Whitening Essential Skincare Set ada bahan glycolic acid dan vitamin C. Tapi tidak semua org perlu lalui proses ini. Hanya segelintir shj. Dari 50 pengguna, mungkin ada seorang sahaja yang perlu laluinya

 

Nak banyak lagi tips, guideline dan macam-macam lagi secara PERCUMA? Mommy ada buat group telegram khas untuk uolls yang ada masalah kulit wajah seperti jerawat, parut dan kusam. Uolls boleh join sebab Mommy ada buat #RoadToFlawlessSkinWithMommyNina. Jangan risau, walaupun guna skincare lain tetap boleh join. Banyak perkara lain yg kadang-kadang uolls terlepas pandang selain skincare. Niat Mommy adalah untuk bantu uolls dapat kulit yang sihat, flawless dan semakin hari semakin yakin dengan kecantikan diri sendiri

Join telegram iFlawless Channel >>> klik sini

Join telegram iFlawless Channel >>> klik sini

Join telegram iFlawless Channel >>> klik sini


Love,

Mommy 

 


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published